Трактори першопрохідці

Трактори першопрохідці

Трактор - це багатофункціональна, універсальна машина, яка працює як тягач і як привід, що приводить в дію різноманітні сільськогосподарські механізми, чіпляється до неї. Застосування трактора призвело до економії часу, підвищення продуктивності праці і збільшення швидкості виконуваних сільськогосподарських робіт. Поява тракторів дозволило замінити мускульну силу тварин механічною тягою. Перші трактори мали парові двигуни і представляли собою невеликі колісні машини. У 1850 році англієць Вільям Говард вперше використав для оранки локомобіль (паровий автомобіль).
У другій половині XIX ст. парові плуги знайшли широке застосування в ряді європейських країн. В Англії до цього часу їх було понад 2 тисячі. У 1888 році в Росії з'явився трактор на гусеничному ходу, правда, все ще з паровим двигуном. Його винахідником був Ф.А.Блінов. На жаль, в Росії ні в сільському господарстві, ні в промисловості цей трактор затребуваним не був. Перші трактори, оснащені двигунами внутрішнього згоряння, були зібрані в 1901 році американськими інженерами Ч.В.Хартом і Ч.Парром. Правда, вони були великі для невеликих ферм, важкі, часто ламалися, потрібно багато часу на їх ремонт, крім цього була ще маса конструкційних недоліків. Поступово машини удосконалювалися, зменшилися їх розміри, вага і потужність, зате значно збільшилася їх надійність. З 1907 року вони набули широкого поширення. Цьому значною мірою сприяло створення цілої мережі ремонтних майстерень і добре налагодженому випуску запчастин. У 1912 р фірма «Холт» стала випускати гусеничні трактори.
Тракторобудування, як галузь, народилася в 1917 році з початком масового виробництва тракторів на заводах Форда. У 1920 році в Америці було продано 200 тис. Тракторів різних конструкцій. Незабаром трактор виконував на фермі близько 90% орних робіт. Забезпечивши двигун спеціальним шківом, до нього підключали косарки, молотарки, січкарні, млини, олійниці, лісопилки і інші допоміжні механізми. Половина робіт по збиранню врожаю припадала тепер на частку трактора. Сфера застосування трактора ще більше розширилася після винаходу причіпних машин. У Росії важливість для країни тракторів була оцінена після 1917 року. Для побудови тракторів були виділені значні кошти. У 1919 році з'явився трактор «Гном», потужність його нафтового двигуна дорівнювала 11,8 кВт. Його винахідником був Я.В.Мамін. Обсяг перших радянських тракторів - «Гном», «Коломенец-1» (1922р.), «Запорожець» (1922-1923 р.р.), «Комунар» (1924 р), «Карлик» (1924 р) був невеликий, але багато чому навчив, сприяв появі перших кадрів тракторостроителей.
По справжньому масовим стало виробництво тракторів з 1930 року, коли побудували тракторний завод в Сталінграді, що випускав 150 одиниць СТЗ-15/30 в добу. З 1931 р почав випускати трактори ХТЗ Харківський тракторний завод, з 1933 року почав працювати Челябінський тракторний завод, який виробляв гусеничні трактори С-60. Починаючи з 1938 року відбувається дизелізація тракторів, гусеничні дизельні трактора починають виробляти на ЧТЗ. За 10 років перед війною було випущено близько 700 тисяч тракторів (40% світового виробництва). Після війни (47-62 р.р.) в країні побудували ще шість найбільших тракторобудівних заводу. І сьогодні не припиняється удосконалення тракторів. Застосовуються новітні вузли і агрегати, впроваджуються сучасні засоби автоматики, керуючі окремими агрегатами. З'явилися високопотужні трактора з усіма провідними колесами.